Saturday, May 1, 2010

Ulasan menurut perspektif saya

Assalamualaikum..

Hadirnya post yang anda baru mula hendak baca ini bukanlah bermakna saya sudah bosan bercuti. Oh, tidak sama sekali. Ini cuma kerana saya terlalu banyak masa terluang sehingga saya kira, apalah kiranya saya mencurahkan sedikit limpahan lebihan masa saya utk dikongsi bersama-sama anda yang saya suka berkawan dengannya.

Tapi saya tidak ada idea mahu menulis apa. Akan tetapi, ketika menulis ayat ini, ya ayat inilah, tiba-tiba saja saya teringat akan kata-kata Wan Sibotak nombor 5(SiBono5). "Aku suka buat ulasan pasal buku". Oh, aku pon ingin mencuba. Rayuan kupohon kepada pembaca, tolonglah menghayati tulisan saya kali ini, kerana saya melimpahkan sepenuh emosi saya dan kehangatan kasih sayang saya dalam tulisan ini.

Buku yang ingin diulas bertajuk Naruto. Buku ini mengisahkan tentang kehidupan seorang budak lelaki yang cuba mencari makna kehidupan dan tidak pernah kenal erti putus asa yang disampaikan dalam bentuk komik. Naruto adalah seorang anak yatim piatu yang menyumbang kepada kesedihan dan ketidak seronok kan zaman kecilnya. Lebih menyedihkan, didalam badannya telah ditanam kyubii(raksasa musang berekor sembilan)yang menyebabkan orang2 kampungnya benci,takut dan menjauhkan diri daripada Naruto. Ini kerana Kyubii pernah menyerang Kampung Konoha dan mengorbankan ramai rakyat dan Shinobi(ninja) Kampung Konoha. Kyubii itu ditanam oleh ayah Naruto sendiri iaitu Hokage keempat(hokage ialah orang paling sempurna dari segi taktikal+jutsu+dapat memanipulasi 2jenis elemen+diiktiraf sebagai orang terkuat yang mentadbir Kg Konoha).

Kehidupan sedih Naruto menyebabkan Naruto benci akan kehidupannya dan suka membuat kekacauan di Kg. Didalam sekolah ninja Naruto merupakan pelajar yang tidak berbakat. Dia telah dimasukkan dalam kumpulan tujuh. Disini Naruto berjumpa Sasuke, iaitu pelajar paling berbakat dan bijak. Kehidupan kecil Sasuke juga sunyi dan penuh kesedihan kerana abang sasuke telah membunuh ibubapanya sendiri malah seluruh saudara-maranya. Sasuke membesar hanya dengan satu tujuan iaitu utk mencari dan membunuh abangnya.

Selepas itu Ben 18 sudah malas utk mengulas lebih lanjut. Ringkasnya Naruto kini sudah mendapat ramai kawan atas hasil usahanya sendiri dan menjadi ninja yg lebih baik dari semasa ke semasa dan kini antara ninja yg terhebat bagi kwn sebayanya. Naruto bercita-cita menjadi Hokage dan melindungi orang kampungnya yang telah menjadi sumber nadinya utk menruskan kehidupan walaupun org kg pernah membencinya. Kini org kg mengagumi Naruto. Dan Naruto sedang berusaha membawa Sasuke yang lari dari Konoha urk mencari lebih kuasa demi membunuh abangnya pulang ke Konoha. Kini Naruto bahagia kerkawan dengan Saladkage..iaitu Hokage ke-7.



Sekain sahaja, saya tidak larat lagi. Sampai disini sahaja. Selamat maju jaya.

12 comments:

  1. salam... nice post!
    do visit my garden..
    inshaAllah..

    ReplyDelete
  2. wow ulasan buku yg bagus. anda mmg berbakat dalam mengulas buku, bminat nak keje kt karangkraf? hahahaha!

    ReplyDelete
  3. Karangkraf, haha.

    Kalau Wan Si Botak no. 5, aku nombor bpe? :P

    ReplyDelete
  4. kau no 4 rudy,, ikut turutan siap botak dulu.. salad sibono1.. haha..

    awat tak habis??

    ReplyDelete
  5. punye la bersemangat ak nk bace..
    skali pasal naruto..
    haha..
    keep up ur gud work..
    huhu

    ReplyDelete
  6. Haha..tahniah salad ko bjaya membuktikn bkat ko buak kesekian kalinya..so bnatang tu yg bwtkn naruto ada misai cm kucing?haha..pilihan buku yg menyenangkn..

    ReplyDelete
  7. saya X-sina08- Saya pon x-sina o8 jugak..hehe..tp ini siape??..mcm mne nak melawat kat kebun encik..x bg link pon..encik tnm timun ka??

    hakim-hakim...bila kita ni byk sgt bkt..itu menjadi maslah..sbb aku x tau nak terima twaran yang mane satu..pening2..argh..

    rudy-a'ah rudy..ko sibono4..tp ade percsanggahan dlm meletakkan nombor...sebab aiman kate aku sibono4..sebb sebelum kite potong ade negro 3 org dah potong dulu..hahaha

    wan-aku x larat la wan...mcm mne nak habiskan..naruto pon x habis lg..hehehe

    ain-haha..naruto tu..buku ni bagus la..keep up my gud work??terima kasih ain..tp aku rse aku x bagus buat ulasan buku..hehe

    ica-TQ ica..CUDIPT..psl misai tu..mngkin kot..tp bnatang tu bg extra chakra jugak..chakra tu mcm energy..susah la buku ni..

    ReplyDelete
  8. erm...dah tue bngke cite psl naruto??hahaha..jiwe mude la konon....but..ok la...interesting jgk la KOT...hahahha

    ReplyDelete
  9. Mati-mati aku ingat dia nak ulas pasal novel ke artikel ke.

    Naruto. :|

    ReplyDelete
  10. weh3,,
    palerrrrrrrrrrrrrrrr otakkkkkkkkk ko~~!!
    hahahaha
    naruto da bes dah
    yg ko sesat+mrepek tetiber tu awatnyerr???
    perghhhh
    spoiled~!!
    hak3~! XD
    tp ttp bes~! bashia~!

    ReplyDelete
  11. ye..kepale otak aku..
    aku punye suke la..
    hahaha..
    ni kes x bace naruto la ni..
    saladkage hokage ke tujuh la..

    ReplyDelete

Boleh Lah Komen. Terima Kasih (^_^)