Sunday, February 20, 2011

Alahai Ana Raffali..

Assalamualaikum,

Jika anda search Ana Raffali di mana2 enjin carian dan keluar artikel ini jangan click @ baca kerana post ini tiada kene mengena dengan mana2 Ana mahupun Raffali. Habistu kenape nama post ni tajuk Ana Raffali? Sebab ini blog saya, so suka hati saya la kan. Lagi satu, suke hati la Ana Raffali dpt jd juara AJL. AJL je pon, bukan anugerah Nobel Keamanan.

Alahai subjek..

Untuk pengetahuan tambahan, semester ini saya ambil satu subjek sahaja(sebenarnye dua, tp yg lagi satu tak mendapat tempat dlm pengiraan matematik kerana kepentingannya menghampiri kosong, so bole abaikan). Walau bagaimanapun, ku sangkakan hujan sampai ke malam , rupanya tak hujan malahan air-cond rosak. Seorang consultant telah menempelak keputusan ku krn mengambil satu subjek. Maka ditempelak lah aku. Dengan itu, saya berterima kasih. Dia sebenarnye risau aku tak dpt fly sbb amek satu subjek je. Bagus kan? Walaupun dia marah, namun marahnya seperti yg digambarkan dalam pantun di bawah..

Pen merah,
Pen biru,
Consultant marah,
Sebab risaukan aku x dpt futher study dekat U.

Seperti manusia2 lain yg dimarahi, saya begitu kaget sekali melihat raut wajahnya. Teringat zaman kanak-kanak ketika dimarahi ayah (atau panggilan lebih mesra 'abah').

Alahai zaman kanak-kanak..

Siapa pernah kene libas tali pinggang sampi keluar daging? Siapa pernah kene hempuk dengan dekstop smpi  pecah? Siapa pernah kene penampar sampai putih mata berdarah? Siapa pernah kene sepak di perut sampai termuntah? Mesti korang tak pernah kene marah dgn ayah korang sampai mcm ni sekali kan? Aku pun tak pernah kene macam ni. Ayah aku seorang yg sgt berkaliber dan tau keupayaan fizikal seorang kanak-kanak bagi menerima hukuman. Setakat kene penampo, tali pinggang, sesi soal-menyoal yg menakutkan dan lain2 tu biasa la. Sebab-sebab yang sering menjadi kegemaran utk dimarahi ialah tak solat lagi, satu hari tak belajar dan buat bende-benda yg membahayakan diri.

Salah satu soalan yang masih terngiang-ngiang ialah..

"Kau ni nak jadi apa ha?!" @ "Dah besar nanti ko nak jadi ape ha?! Jadi hantu?!"

Jawapan feveret aku ialah 'geleng2 kepala' dan mengiyakan sahaja tuduhan2 yg dibacakan. Ibarat kata Earth Bernder paling kuat dalam City of OmaShu, Bumi.."its involved listening and waiting for the right moment to strike" (sila rujuk Avatar Book Two Chapter Three minit 21:51).



maka, jadilah aku seperti sekarang yang mungkin tak dikategorikan sebagai seorang yang baik, tetapi aku bukan seorang yang jahat. Ya, aku berhutang terima kasih dan budi pada abah. Disebabkan tak mampu bayar, so aku pon tak bayar. Yang mampu hanyalah, cuba tidak menjadi manusia yang dia tak nak aku jadi, iaitu seekor hantu. Dan disebabkan nama ku Salahuddin (sebutan arab Solahuddin)..maka bila org tanya ayah aku..

"Siapa anak yang soleh?"
"Yang tu, yg tgh mkn tu, Udin"
"Bukan yang tgh tgk tv tu ke?"
"Bukan, itu haziq, yg soleh tu yg tgh mkn tu"
"Dah agak dah".

(imaginasi penulis)

Amiiin..(mari amin beramai2..supaya aku menjadi pelaburan paling bermakna buat mak abah di dunia dan akhirat)

Ok,
Terima kasih.

8 comments:

  1. hahaha. lama tak bace post ko. ko pon dah lama tak post. haha.

    ReplyDelete
  2. Shafiqah- mmg da lame, hrini post pon sbb baru lepas kene marah..haha..

    rudy- rindunye nk bce komen ko..haha..siyes..

    ReplyDelete
  3. Earth bender yg sorg tu memang coool kan? haha.

    amin.

    ReplyDelete
  4. npe mesti yang soleh tu tgh mkn...npe dia x mnyapu halaman rumah ke...memberi kucing diluar makan ke...haha

    amin~

    ReplyDelete
  5. haha.

    Aku suka quote bapak kau, "Kau nak bunuh adik kau ke?"

    wah2. tak pernah aku terpikir Ms ****** ialah consultant.

    Anyhow, PSU da dapat kan. ilek2 la. susah2 kat sna

    ReplyDelete
  6. asif- haha..mmg cool!

    anak Pk Noordin- sje je, x nk tunjuk2 kot..haha..x de la..

    wan-nk busy pon x bole..bkn x nak..wakak..x gune betula aku ni..

    ReplyDelete
  7. amiiin~! alhamdulillah umar x jd hantu.. nk jd mcm umar la.. cumenye x bley tuka nama jd soleh.
    kene buat dialog lain..ada idea? :p

    ReplyDelete

Boleh Lah Komen. Terima Kasih (^_^)