Friday, March 26, 2010

Memperkasa Bahasa


Assalamualaikum

Suatu hari Umar sedang berlayar-layar di alam maya, tatkala itu dia ternampak Ana rakan kolejnya dalam bilik sembang. Kemudian terjadi dialog antara Umar dan Ana. Para pelajar dikehendaki menghayati dan memhami perbualan mereka. Tiada soalan untuk dijawab.


Kelihatan Umar sedang menaip untuk membuka bicara.
umaaaaarrrrr : salam
umaaaaarrrrr : kenape x pergi? (pergi ke PWTC bersama ACI)
umaaaaarrrrr : kate suke sgt pergi sane

siti farhana : wassalam..urm..ade alasan tersendiri

umaaaaarrrrr : nak seribu daya
umaaaaarrrrr : tanak seribu dalih

siti farhana : x sesuai peribahasa kau tu

umaaaaarrrrr: kenape?

siti farhana : erm..adelah..
siti farhana : tapi aku pon xde plan nak tmbh koleksi buku lagi buat mse skrg
siti farhana : da banyak sgt
siti farhana : takot x terbaca

umaaaaarrrrr : owh..

Siti farhana : buku2 y aku pinjam dari org len pon byk lagi

umaaaaarrrrr : sikit2 lama2 jd bukit

siti farhana : tahun depan insyaAllah aku tmbh lagi
siti farhana : kat umah aku tu dah penuh almari buku ngan buku aku je

umaaaaarrrrr : owh..ok la tu
umaaaaarrrrr : sediakan payung sebelum hujan

siti farhana : ???
siti farhana : haha..merepek2

umaaaaarrrrr : aku ni hebat juga bila berbahasa

siti farhana : hebat tapi x sesuai mengikut situasi

umaaaaarrrrr : owh..mungkin
umaaaaarrrrr : x sesuai
umaaaaarrrrr : mcm masuk kandang lembu mengembu, masuk kandang kambing mengembek

siti farhana : oh tidak!!salad2

umaaaaarrrrr : kenape!?

siti farhana : xde pape..tepuk dada tanya iman..heheh
siti farhana : tgk..ko tlh mmbuatkan aku merepek
siti farhana : =.="

umaaaaarrrrr : biasala tu
umaaaaarrrrr : merepek ini mcm penyakit berjangkit
umaaaaarrrrr : senang merebak
umaaaaarrrrr : ibarat kerana nila setitik rosak susu sebelanga

siti farhana : ko lah pembawa virusnye kan
siti farhana : haha

umaaaaarrrrr : bukan2..
umaaaaarrrrr : aku nila

siti farhana : hoh
siti farhana : begitu rupanya
siti farhana : ingatkan anda manusia

umaaaaarrrrr : inila dipanggil perumpamaan
umaaaaarrrrr : org melayu terkenal dgn perumpamaan
umaaaaarrrrr : kerana org melayu cakap berlapis

siti farhana : haha
siti farhana : ok2
siti farhana : baiklah incik

umaaaaarrrrr : siapa yg mkn cili dia yang terasa pedasnya
umaaaaarrrrr : siapa yg terasa pedas dialah yg cirit birit

siti farhana : ah sudah..kau sudah merepek
siti farhana : memutar belitkan peribahasa yang indah
siti farhana : kasihan sekali

umaaaaarrrrr : mana ada..
umaaaaarrrrr : peribahasa perlu terus dicipta..
umaaaaarrrrr : kenapa perlu guna peribahasa yg orang melayu dahulu reka
umaaaaarrrrr : knp tidak kita melayu kini terus memperkayakan peribahasa melayu

siti farhana : tapi masalahnya andai peribahasa itu enak didengar,baguslah

umaaaaarrrrr : owh..itula masalahnye
umaaaaarrrrr : tp mslah adalah utk diselesaikan
umaaaaarrrrr : bukan kah begitu cik farhana?

siti farhana : ya..saya setuju wahai incik salad

umaaaaarrrrr : jika begitu mari bersama kita selesaikan masalah ini

siti farhana : dan anda adalah calon terpilih untuk memperkayakan lagi peribahasa2 ini

umaaaaarrrrr : orang kata bert sama dipikul ringan sama dijinjing

siti farhana : ko pikul lh ngan wan ke
siti farhana : sape2 y sastera lagi

umaaaaarrrrr : mungkin saja saya ini kanak-kanak terpilih mewakili anak melayu

siti farhana : kanak2??
siti farhana : haha

umaaaaarrrrr : masakan kanak-kanak tidak boleh melakukan sesuatu yang berguna pd
bangsa?? adakah itu yg cik fikirkan?

siti farhana : bukan begitu

umaaaaarrrrr : atau masakan cik farhana x sedap

siti farhana : masalah yang cuba saya utarakan di sini,anda bukanlah kanak-kanak
siti farhana : masakan saya sememangnya sedap
siti farhana : kalah masakan bakery

umaaaaarrrrr : ini membuktikan saya berjiwa muda didalam jasad yang tua lg uzur

siti farhana : tapi anda encik salad,anda adalah orang dewasa yang mengaku kanak-kanak
siti farhana : adakah itu logik mengikut akal logik?
siti farhana : ya..berjiwa muda tidak bermaksud berjiwa kanak-kanak bukan

umaaaaarrrrr : tidak ada logika jika ditafsir melalui pandangan itu
umaaaaarrrrr : cuba cik mengambil sudut berfikir yang lain

siti farhana : sudut lain?

umaaaaarrrrr : begini cik farhana..

siti farhana : berapa darjah?

umaaaaarrrrr : jauh perjalanan luas pemandangan
umaaaaarrrrr : fikiran harus berputar mengelilingi sesuatu isu..agar segala sudut dpt dilihat
umaaaaarrrrr : barulah rumusan dibuat dengan tepat dan merangkumi semua sudut pandangan

siti farhana : maknaya
siti farhana : eh

umaaaaarrrrr : tidak ada maknyah

siti farhana : maknanya harus berputar 360 darjah lah
siti farhana : grr
siti farhana : dah2
siti farhana : aku nk g makan

umaaaaarrrrr : ok

24 comments:

  1. Bwahahaha. Random habis.

    Quote sikit part yg aku suka;

    umaaaaarrrrr : atau masakan cik farhana x sedap
    siti farhana : masakan saya sememangnya sedap
    siti farhana : kalah masakan bakery

    siti farhana : maknaya
    siti farhana : eh
    umaaaaarrrrr : tidak ada maknyah


    Hahaha.

    ReplyDelete
  2. rudy- haha..rudy ko mmg pengomen paling pantas di abad ini...ko check blog orang 24 jam eh?..bru je upload dah komen..haha

    ReplyDelete
  3. hoh..haha..
    ingatkan ko maen2 nak letak kat blog..

    salad2..

    ReplyDelete
  4. motiveless post. good job in always showing your trademark salad haha.

    ReplyDelete
  5. ana- farhana..aku ni orangnya serius.. org mcm aku ni x suka main2..

    ReplyDelete
  6. hakim- cukup2 la tu bg motivasi.. aku ni bukan motivator...aku hanya penulis biasa..hehe..

    ReplyDelete
  7. Hah, apa kau tulis tu Hakim? Mana aci main delete2 comment

    ReplyDelete
  8. haha..ye la encik salad yang penuh dengan keseriusan hidup..

    ReplyDelete
  9. bagus salad.

    ko mmg salad.

    Mustahil ko wujud atas tujuan yang sia-sia.

    ReplyDelete
  10. Panjang nak mampos..

    ReplyDelete
  11. wan- knp?? aku rse mcm x bagus lansung ko ckp mcm tu...cehh

    ana- salad kuning langsat.. dadada

    anonymous- pendek tak nak hidup..

    ReplyDelete
  12. (╬ ಠ益ಠ): Ape maksud kau!!??

    ReplyDelete
  13. anonymous- sape ni? nk berantam pon perkenalknla diri dulu..haha..

    ana- iye..kuning langsat..

    ReplyDelete
  14. ade hadiah utk ko..jengah bloh aku

    ReplyDelete
  15. salam, macam2 hal da korang ni... wsalam

    http://sayakurt.blogspot.com

    ReplyDelete
  16. ana- ana..kdg kala berputus asa itu bagus juga..haha

    kurt- wasalam...hehe..wasalam..

    ReplyDelete
  17. siapa ACI tu?
    ntah hakim,tak ACI lah main delete2 komen..

    slad,peribahasa ialah warisan bangsa melayu dahulu kala..mungkin kau boleh usulkan untuk menambah senarai peribahasa yang ada..

    tapi yang benar,peribahasa itu menggunakan simbol alam untuk menggambarkan sesuatu..

    jangan lah dimodenkan peribahasa,nampak macam badut pula..

    cth; umpama membeli PSP dari seberang

    sekian terima kasih

    ReplyDelete
  18. ica- ape maksud membeli PSP dr seberang..mcm menarik je.

    ReplyDelete
  19. hanya sebagai contoh...

    mau buat moden,buatlah pantun..

    ReplyDelete
  20. Nak membeli PSP dari seberang,
    Pergi ke seberang menaiki rakit,
    Kenapa nak beli di seberang?,
    Sedangkan ada di Chow Kit.

    jawab ica...jawab..

    ReplyDelete

Boleh Lah Komen. Terima Kasih (^_^)