Wednesday, February 10, 2010

Fenomena Shanti


Assalamualaikum..

Sejak zaman awal kelahiran B.L.O.G, manusia sering bertanya apakah motif disebalik hasil tulisan yg dihasilkan. Zaman beransur zaman, dari lewat tahun 2009 sehinggalah awal tahun 2010, para saintis masih gagal menemui jawapan disebalik persoalan tersebut.

Sebelum anda meneruskan pembacaan, suka utk saya igtkan bahawa apa yang akan anda baca merupakan satu tulisan ilmiah yg mungkin berat utk diterima satu setengah orang. Jika anda bakal menghadapi peperiksaan, jgn teruskan krn bimbang mengganggu ilmu sedia ada.

...Fenomena Shanti...(diam). Menurut Kamus Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (KDBKL), perkataan fenomena tak dpt dijumpai dalam kamus ini. Malahan, kamus ini juga tidak berjaya dijumpai. Shanti pula merupakan nama orang. Satu ketika dahulu umat malaysia pernah dilanda fenomena mawi, tetapi berlainan di INTI. Fenomena shanti telah mempengaruhi minda sebilangan pemuda di sini. Pengaruhnya telah menybabkan perubahan bertutur,bercakap mahupun berkata-kata. Shanti juga mengganggu tumpuan para pelajar di dalam kelas.

Adakah fenomena ini akan terus kekal mengubah pamuda2 yg berkenaan? Kita biarkan persoalan ini dirungkai oleh bijakpandai negara.

Beralih ke sri pentas.

Apakah itu idea? Idea merupakan sesuatu yg kita boleh ketandusan.Jika seseorang itu ketandusan idea, fenomena itu digelar ketandusan idea. Fenomena ini kadang-kala menyerang tanpa amaran lansung. Ketika seseorang menulis, proses menulisnya boleh terbantut gara-gara idea yg tandus dan kering kontang dimamah arus pembangunan.

Kita kembali ke tajuk asal. Fenomena Shanti. Siapakah Shanti? Fahaman apakah yg telah dibawa sehingga mempengaruhi segenap remaja? Adakah perubahan yang dibawa positif atau negatif? Adakah rakyat malaysia dapat menerima Shanti? Berjayakah Shanti mendapatkan kewarganegaraan malaysia?

Kali ini, jawapan tidak dibiarkan utk dijawab oleh saintis atau bijakpandai, tetapi saya akan membenarkan anda sendiri mencari jawapan melalui paparan video klip ini. Wartawan B.L.O.G mengupas isu ini.


10 comments:

  1. ya, kali ini ada motif.. tapi kenapa muqaddimah ko pnjg sgt n mcm bese.. haha.. tk bermotif..?

    puk hek, puk hek..

    Shanti knp ko shanti?

    ReplyDelete
  2. aku x phm...............
    fenomena shanti??
    ko addicted ngn cite shanti ni ke??
    =P

    ReplyDelete
  3. apakah
    apakah
    apakah
    apakah
    apakah

    jum ain join kelab clueless..T__T

    ReplyDelete
  4. salad2..
    ape nak jadi nih??
    hahahahaha..
    ko nak jd film director ek????

    ReplyDelete
  5. wan- aku un x tau knp panjang sgt..

    ain, hanisah, ana- korang sume x fhm eh??.kan dah warning awal2..artikel ni berat sikit..ssh nak fhm..

    ReplyDelete
  6. salad!!!! hbat3!! tahniah krn bjye mencipta artikel yg berat! hahaha.

    ReplyDelete
  7. btul2 mmbuatkn otak ku smakin berat dr hari ke sehari,,haha.but still nice. make me laugh a lot.

    ReplyDelete
  8. husna- x pe2..ko da lps exam kan..hehe

    ReplyDelete

Boleh Lah Komen. Terima Kasih (^_^)